Senin, 18 Desember 2023

Muallim BUSIRI HAMDAN

 


Muallim Busiri Hamdan, lahir di Kecamatan Amuntai Tengah, Jum’at, 26 Oktober 1984 H (bertepatan dengan   17 Safar 1440 H ). Adalah putra dari KH. Mahlani Hamdan (Pimpinan Pondok Pesantren “Darussalam” Muara Tapus, Amuntai).

Diantara kalam beliau:

“Maksud dan tujuan kita diciptakan kadada lain adalah untuk menyembah Allah saja. Macam kaya apa hendak menyembah lawan Allah Ta’ala, kada kawa amun kadada syari’atnya. Makanya, syari’at itu, dimisalkan seperti kapal, dengan kapal inilah kita hendak mengambil laksana hakikat. Difahamkan dari ini, bila seseorang hendak langsung ke hakikat tanpa syari’at dan thariqat, itu mustahil inya sampai. Macam be-apa garang lawan Allah Ta’ala, nang menyembah yang bujur-bujur, nang Sidin (Allah) akui bahwa itu merupakan penyembahan bagi sang pencipta apabila kadada syariatnya. (dimana) syariat itu adalah mengerjakan apa yang disuruh, dan meninggalkan apa yang disuruh meninggalkan. Macam apa hendak sempurna mengenal Allah Ta’ala, macam apa hendak mendapat mutiara yang mahal di bawah lautan, mun ke tengah lautan saja kada kawa karena kapalnya kadada. Sebaliknya, kapalnya ada atau bersyari’at orangnya tapi lautannya kadada, kada kawa jua. Jadi runtutannya harus satu per satu. Sudah mengaji syari’at hanyar thariqat hanyar hakikat. Kada boleh mengaji hakikat badahulu baru syari’at. Kada diperkenankan orang mengaji hakikat badahulu. Mustahil inya dapat permata. Misalnya, (seseorang mengaku) ulun dapat-ai jar permata, tahu-ai sudah ilmu hakikat. (Maka seandainya) bujur ilmu hakikat sudah, bujur sudah mengenal Allah Ta’ala, Cuma, mengenal Allah ta’ala itu kada bujurnya dimana ? yaitu dilepasnya (ditinggalkannya) syari’at dan tahriqat tadi”.

“Tidak benar seseorang berilmu hakikat apabila tidak ada syari’atnya. Macam apa hendak sampai fi wushuli ilal maqshud, sehingga syarat itu menjadi sebab untuk sampainya kepada tujuan kita”.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar