Sabtu, 01 Januari 2022

KAI HARUM (MUHAMMAD ASERI)

 


Muhammad Asri bin Sadam, lahir pada tahun 1933. Sebagian orang menyebut beliau Kai Harum. Beliau berasal dari Desa Panyiuran, gang Cempaka, Kecamatan Amuntai Selatan. Pernah berguru dengan Habib Bahrun di Kampung Gadang Banjarmasin.

Pengajaran beliau lebih kepada hakikat sehingga terkadang sebagian ajarannya terlihat menyimpang dan bertentangan dengan syari’at. Kemudian oleh Majelis Ulama Indonesia (MUI) Kabupaten Hulu Sungai Utara, setelah dilakukan tabayyun dan penelitian terhadap ajaran-ajaran yang beliau sampaikan, dikeluarkan Fatwa MUI Kabupaten Hulu Sungai Utara No. 450/MUI-HSU/IX/2017.

Telah berpulang ke rahmatullah pada hari Jum’at, 14 Agustus 2020 M (bertepatan dengan 24 Zulhijjah 1441 H).

Diantara kalam beliau:

Aku orang wala bukan seorang wali. Wali itu berapa titik. Satitik, andakannya di bawah. Wala pang andakannya di atas, tujuh titiknya. Wa la qadirun, wa la muridun, wa la ‘alimun, wa la hayyun, wa la sami’un, wa la bashirun, wa la mutakallimun. Nah ini arti wala. Jadi aku kada hakun jadi wali. Jadi wala haja. Jadi orang wala tu nyaman. Handak sugih, nyaman. Handak baduit, nyaman. Handak sapida motor banyak, nyaman. Bila wali kada kawa, orang wali kadada nafsu. Orang wala banyak. Jadi aku kada handak jadi wali, jadi wala haja”.

“Hilangkanlah sifat kita. Hilangkanlah pandangan kita. Hilangakan pandangaran kita. Hilangakan nafs kita. Yang ada adalah Allah. Makanya, la maujud ilallah, tiada yang maujud kecuali Allah. Tiada yang kawa manggawi sembahyang (mengerjakan shalat), kecuali (dengan pertolongan dari Allah, pen) Allah. Tiada yang biasa membaca fatihah kecuali Allah, tiada yang bisa ruku’ kecuali Allah, tiada yang kawa sujud kecuali Allah. Bila kada nangkaya itu kita, babahaya. Bila kita mati tu manusia pacangan hancur kita dikubur. (karena) talanggar hak orang. (jadi) serahkan! Dimana penyerahannya. Bismillahirrahmaanirrahiim. La haula wa la quwwata illa billah. Ya Allah, Ya Rabbi, Tuhanku. Aku ini kada kawa badiri, kada kawa baduduk. Siapa Engkau ya Allah. Kita (ini) kada kawa badiri, kada kawa baduduk.  Kalau kada Allah (yang) mendiriakan kita kada kawa badiri. Kalau kada Allah (yang) mendudukan, kita kada kawa baduduk”.

“Hu Allah itu pengakuan orang hakikat. Hu Allah itu adalah Aku Allah, atau aku Tuhan. Ini hakikat. Kemudian dikeluarkan hakikatnya, supaya tahu. Bila sudah tahu, diam, jangan lagi kita baca. Bila kita baca (ucapkan) jadi fir’aun. Kafir situ. Bila dikaluarakan bisa-bisa-ai lagi memaliharanya, bisa-bisa ja lagi menjadikan hakikat. Hu Allah itu pengakuannya Allah, ini yang pertama. Nang kedua, aku Tuhan; nang ketiga, aku rasul; nang keempat, aku Nabi; nang kelima, aku dzat; nang keenam, aku sifat; nang ketujuh, aku af’al; nang ke delapan, aku asma. Ini andakannya hakikat. Makanya hakikatnya ini jangan ditinggal, jangan semata syari’at nang digawi. Bila syari’at melulu ikam kada harapan. Buruk bila semata syari’at haja”.

“Bila di dunia ini kada batamuan lawan Muhammad Rasulullah, jangan harapan di sana batamuan. Lawan Tuhan haja kada batamuan, lawan Rasulullah kada batamuan. Apabila batamuan (dengan) Muhammad Rasulullah, di dunia ini, pasti batamuan pulang kaena di sana. Sama haja lawan Tuhan, bila kada malihat Tuhan di alam dunia ini, disana (akhirat) kadada harapan. Sudah nyata, kaya apalagi”.

“Ada orang syari’at melulu, hakikat kada dikaji. Bila kada sembahyang jauh lawan Tuhan, bila sembahyang parak lawan Tuhan. Tuhan tu kada bajajauhan. Para kada jauh kada. Makanya dipadahakan Tuhan, dimana kamu bahadap (menghadap) disitulah ada Aku”.

“Syahadat (penyaksian) itu ada 4. Pertama, Allahu ruhun Muhammadun Jasadun, Allah itu ruh, Muhammad itu jasad. Kedua, wa maa ramaita idz ramaita wa laakinnallaha ramaa (dan bukan engkau yang melempar ketika engkau melempar, tetapi Allah yang melempar (Qs. Al-Anfal (8) : 17) . Ketika engkau melontar ya Muhammad adalah Aku didalamnya. Jadi Muhammad kada kawa melempar, kalau kadada Allah Ta’ala. Ketiga, La tataharraku dzarratun illa bi idznillah, tiada bergerak nangkaya debu, kaya batis nyamuk kecuali Aku yang memberi gerak. Keempat, Asyhadu Anni Ahmad ‘Ainul Haq. Jadi syahadat itu ada 4 dan pengenalannya ada 11. Jadi itulah jar orang amalan para aulia Allah dan para wala”.

“Bila kada sembahyang lain orang Islam”.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar