Kamis, 02 Juli 2020

Ustadz H. AINI






Ustadz KH. Aini Hadi adalah salah seorang da’i dari Danau Panggang, Amuntai, Kalimantan Selatan. Pengasuh Majelis “Abuya Syifa” Danau Panggang ini adalah pendidik di Pondok Pesantren “Nurussalam” Danau Panggang. Telah berpulang ke rahmatullah 14 Februari 2023 (bertepatan dengan 23 Rajab 1444 H).

Diantara kalam beliau:

“Bila kita ini kawa bakti lawan kuitan (orang tua), maka Allah tinggikan derajatnya. Allah tinggikan derajat kita, bahkan lebih tinggi daripada derajat para Nabi-Nabi bani israil. Kenapa? Karena ujar Rasulullah : “ulama-ulama dari ummatku itu seperti para nabi-nabi bani Israil”. (maka) apabila kita hormat lawan kuitan, maka Allahpun menghormati lawan kita. Bila kita bakti lawan kuitan, maka Allah mengampuni dosa-dosa kita. Dan siapapun yang menghina kuitannya, pasti terhina kehidupannya di dunia. Bila kita kada perduli lawan kuitan kita, makankah sidin kadakah, kaya apa keadaan sidin kada perduli, maka Allah juga kada perduli lawan kita. (sehingga) apabila kita menghatiakan mama kita, atau memperhatiakan abah kita, maka pahalanya ganal. Rugi jar Jibril, orang nang baisian kuitan masih hidup, tetapi hal itu tidak menyebabkan inya itu sejahtera didunia hidupnya”.

“Bila kita basalaman dengan tuan guru atau wali yang mana hajakan, pahalanya 100 pahala ditambah 100 dosa dihapus dan 100 jua derajat dinaikkan. Semakin rancak kita basalamaan dengan ulama , sebagaimana kita basalaman dengan orang alim, maka semakin tinggi derajat kita.  Jadi salah satu kifarat menghilangkan dosa itu adalah basalaman dengan tuan guru. Namun, apabila orang itu basalaman lawan umanya, basalaman lawan abahnya seumpama keduanya masih hidup lalu basalaman, maka lebih besar lagi pahalanya, lebih besar lagi derajatnya daripada bersalaman dengan 40 tuan guru. Jadi basalaman dengan mama tinggi banar pahalanya, tapi bukan berarti kada mambariakan basalaman lawan tuan guru”.

“Amun kita tu nah berdo’a kada sing kabulan, bahajat kada kabul-kabul, baniat kada sing kabulan, maka cari-i (teliti) dosa-dosa kita lawan mama, cari-i dosa kita lawan abah, kalau-kalau waktu anum pernah tajawab. Misalnya, kita hidup kada nyaman, hidup sakit hati, ba-isi anak mambala, ba-isi anak kada pa-asian, disuruh bangun malandau guring, dan lain-lain. Itu pasti ada dosa kita lawan uma, ada dosa lawan abah. (maka) seumpama abah wan mama mati, maka ziarahi kuburnya dan mintakan istighfar : Rabbighfirli wali walidayya, Ya Allah ampuni dosaku dan dosa umaku dan dosa abahku. (Supaya) sekira kita itu termasuk orang nang bakti lawan kuitan”.

“Amun kita handak nyaman kehidupan, handak nyaman hati, hendak mati husnul khatimah, lamun kita handak supaya didalam kubur nyaman, didalam kubur tarang, didalam kubur luas, amun kita handak masuk sorga, handak derajat yang tinggi, maka baktilah lawan mama, baktilah lawan abah”.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar