Rabu, 21 April 2021

Ustadz H. AHMAD KHAIRURRAJI

 

Ustadz H. Ahmad Khairuraji, lahir di Amuntai pada hari Jum’at, 7 Oktober 1977 M (bertepatan dengan 24 Syawal 1397 H). Berlatar belakang pendidikan Pondok Pesantren “Darussalam”. Sekarang aktif berdakwah dan mengelola Majelis Taklim “al-Munawwar” Desa Palampitan Hilir, Kecamatan Amuntai Tengah, Kabupaten Hulu Sungai Utara.

Diantara kalam beliau:

“Yang penting didalam kita berguru itu adalah berkhidmat dan beradab”.

 “Man (isim maushul) lalakikah bibinikah, tatuha taanumkah, (dimana) hatinya tu selalu dalam menuntut ilmu, ada majelis taklim dimana haja, dilanggarkah kawa kita datangi, apalagi kada ba- uungkusan, mun kawa jangan kada, walau nang disampaiakan nang itu itu jua. Jangan memikirakan yang macam-macam, yang penting kita dapat mengambil fadhilat menuntut ilmu. Dimana ada disebutkan “ “orang yang meninggal pada harinya menuntut ilmu”, (maka) dikubur taranai, fitnah kubur kadada, mati syadhid orangnya (yaitu) syahid akhirat. Fitnah kubur kadada termasuk pertanyaan munkar nakir. Nah dari sinilah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam menegaskan benar, mun menurut ulun hukumnya wajib. Mengapa ? Karena hujungnya hadits “Fatahlika” (binasa). Ujar Rasulullah : “Hendaklah jadikan dirimu orang alim – kada sabarataan orang kawa, walau manuntut ilmu mulai lagi halus sampai katuha mun kadada cirinya jadi orang alim – maksudnya alim itu kawa maajarakan pulang lawan orang. Lalu ada yang kedua, yatu orang yang menuntut ilmu bakitab, mun kada kawa jua, ada yang ketiga menjadilah mustami’an, yaitu suka mendengarkan ilmu. Maka jangan jadikan dirimu selain daripada yang tiga tersebut, maka kamu akan celaka”. Artinya, jangan kaluar daripada yang tiga hersebut, yaitu harus menjadi orang alim – bisa kada mampu kita --, menuntut ilmu bakitab – mun kada sakulah, mun kada baguru kada tahu dikitab --, nang katiga barang yaitu badadangar. (dimana) mun ada majelis ilmu hadir, barangai duduk hajakah, yang penting hadir, yang penting niat ta’alluq hendak menuntut ilmu. Bila keluar dari yang 3 macam ini, maka “Fatahlika” (binasa/ cilaka). Amunnya Rasulullah manyambat celaka, itu artinya dunianya kada nyaman, kemudian akhiratnya bangat lagi. Di kubur kada selamat, di mahsyar kada selamat, segala-galanya kada pacangan selamat, sebab Nabi mengatakan : celaka”.

“Siapa yang ta’alluq hatinya kepada ulama, apalagi ulamanya itu habaib, maginnya ai-lah. Dimana nasabnya sampai ke rasulullah, dimana 70 tuan guru kalah dengan seorang habaib yang alim. Hatinya ta’alluq cinta dengan ulama, dengan habaib. (perlu diketahui) ulama tu banyak kada saikung lah. Kaya (seperti) apakah gawian sidin, jangan diharung, adab kita dengan ulama dengan orang berilmu, kaya apapun kelakuan sidin jangan menyangka napa jar kita, itu urusan sidin dengan Allah. Adapun urusan kita, kini nih baik dengan sidin. Ranai. Kita ini baik dengan guru kita. Habis”.

“Kada sempurna iman seseorang kecuali aku (ujar Rasulullah) lebih dicintai dari abahnya, anaknya, umanya dan manusia sekalian”. Kenapa jadi kita disuruh cinta kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam? Bukankah karena kita ini pacangan bulikan ke negeri akhirat. Bulik ke negeri akhirat disana hanya ada 2 (dua) tempat, yaitu sorga dan neraka. Rasulullah menghendaki kepada kita sabarataan jangan sampai ada yang masuk neraka, tapi samuannya masuk ka sorga, karena sorga itu miliknya rasulullah, ampun nabi. Dari sinilah kenapa kadada masuk ummat yang lain kecuali ummat Rasulullah sudah habis masukan, hanyar ummat yang lain. Kearena sorga itu ampun nabi. Lalu kenapa jar pian baucap nangkaya itu, kada ampun (milik) Allah ta’ala kah? Contoh : pian ada baisi rumah kalo, itu rumah pian, karena pian nang baisian kuncinya. Mun pian mamasukkan orang nang pian kada cintai, nang jadi musuh pian, hakunlah kira-kira? Nyata kada hakun. Memang ampun Allah sabarataannya. Namun Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, ada didalam dalail, disebutkan 201 nama nabi, diantaranya ada “Miftahul Jannah”, bahasa kitanya “anak kunci” atau “alat pembuka”. Kuncinya siapa? Yaitu Rasulullah. Setiap yang ampun kunci, berarti dia yang ampun rumah, kaena itu jangan kauh-kauh dari Rasulullah”.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar