Selasa, 24 Maret 2020

Ustadz MUHAMMAD YUS'A




Ustadz Muhammad Yus’a, adalah da’i berasal dari Desa Pakacangan, Kecamatan Amuntai Utara, Kabupaten Hulu Sungai Utara. Dalam keoarganisasian beliau aktif sebagai anggota Dewan Syura Dewan Pengurus Cabang (DPC) Partai Kebangkitan Bangsa (PKB) Kabupaten Hulu Sungai Utara, periode 2017 - 2022.

Diantara kalam beliau:

“Bukan berarti tawakkal itu berserah diri tanpa usaha, kada. Usaha tetap jalan tapi hati kada bapingkut pada usaha, hati bapingkut pada Tuhan, tangan dan batis tatap bausaha”.

“Ilmu kada didapat melainkan dengan belajar. Mun mahayal wara ha, tadapat ilmu laduni tanpa balajar, mustahil jua. Pahala kada didapat tanpa ibadat. Makrifat kada didapat tanpa keyakinan. Qiyas ha lagi barataan. Tuhan menjadikan sesuatu bukan tanpa sebab melainkan ada sebab-sebabnya”.

“Jika penyakit sudah mengganggu pada baibadat (maka) jangan kada baobat. Kada obat kada nang maampihakan, kada dokter kada nang maampihakan. Nabi mayuruh kita untuk baubat. Ampih kada ampih tasarah Tuhan. Hak kita Cuma baubat, hak Allah nang maampihi, bukan hak obat, bukan hak dokter. Bujurai dokter nang manolong maubatiakan. Tapi obat kada mambari bakas, dokter kada mambari bakas, nang mambari bakas hanya Allah Subahanahu wa ta’ala”

 “Penyakit yang disebabkan jin kata ulama tidak bisa disembuhkan dengan obat melainkan dengan ayat-ayat al-Qur’an atau ruqyah.”

“Penyakit itu kata ulama bisa disebabkan oleh nazar yang tidak terbayar. Misalnya ada nazar lalu tidak dilaksanakan, lalu ditegur Tuhan. Dan bisa juga datangnya penyakit itu disebabkan menzalimi orang, menipu orang kah ? lalu orang sangkal hati, lalu orang tasalah-salah do’a : mudahan sidin nang mambunguli aku tu ............pas garing. Dan penyakit itu bisa pula karena katulahan, dan yang bisa mangatulahani ini adalah kuitan, paguruan, dan ulama. Karena ulama itu jar Nabi : darahnya tu racun. (jadi) jangan sekali-kali kita hina, sekalipun sidin mengikhlaskan, sekalipun sidin ridha, (tetapi) Tuhan kada katuju. Kata Tuhan : ikam menghina kekasihku (berarti) ikam berperang lawan Aku. (akibatnya) bisa dicabut Tuhan nanti iman saat sakaratul maut, atau bisa juga diandaki Tuhan penyakit nang kada mau ampih”.

“Nang dikeluhkan itu yang paling baik adalah masalah amal. Napa aku nih pina bakurang amal ? Napa aku ilmu nih basasar bahilang ? Napa aku baibadat basasar bakoler ? Napa hatiku basasar lingah lawan Tuhan ? Ini yang harus kita renungkan, bukan dunia haja nang kita renungkan, bukan rejeki haja nang direnungkan. Padahal rezeki, umur, jodoh, nikmat, bala itu sudah ditentukan Tuhan, sudah ditakdirkan Tuhan, sudah dijamin jadi kada perlu bahimat mamikirakan”.

“Yang baik tu bakisah kesusahan tu lawan Tuhan badahulu hanyar kepada makhluk. Janganlah kita sekali-kali bermunajat itu kepada makhluk, barangsiapa bagantung rezeki kepada makhluk niscaya diputuskan Tuhan rezeki makhluk itu. Barangsiapa memanjatkan rezeki kepada Allah, maka akan dibukakan Tuhan hati makhluk untuk membantu keadaan kita”

Tidak ada komentar:

Posting Komentar