Rabu, 02 Agustus 2017

KH. ABDUSSALAM




KH. Abdussalam bin KH. Mansur lahir di Amuntai, Rabu, 1 Mei 1963 M (bertepatan dengan 8 Zulhijjah 1382 H). Beliau menimba ilmu di Mesir selama 8  bulan dan di Makkah 5 tahun. Sekarang aktif mengelola Yayasan “Al-Mansur” Tambalangan Amuntai,dan mengelola Majelis taklim “Nurul Ikhsan” Tambalangan. Beliau juga pegawai pada KUA Kecamatan Amuntai Tengah.

Diantara kalam beliau:

“Nang kada baik tu dengki, mun hiri kadapapa. Mun hiri dengki lalu kada baik. (contoh) orang babaju hanyar lalu kita nukar sama jua kaya itu balangnya, kadapapa. Orang baca al-Qur’an lalu kita umpat jua dihiga mambaca al-Qur’an, kadapapa. Karena handak sama lawan orang, dimana orang bahimat umpat jua kita bahimat, itu kadapapa. Nang kada baik tu, apabila sarik (marah) lawan orang (seperti) orang mendapat sesuatu, baik nikmat dunia ataupun dapat nikmat akhirat, lalu kita sarik, (contoh) orang diberi rezeki oleh Allah kawa batutukar sapida motor, (tetapi) kita kada kawa manukar lalu sarik lawan orang, nah sarik lawan orang seperti ini namanya dengki”.

“Bila kita menghendaki diberi hati yang baik, (maka) kita juga semata-mata juga menghendaki orang lain itu juga mudahan selalu mendapat kebaikan”.

“Harus kita mengingatakan rasa hara hati (khawatir). Rasa napa jar kita, rasa takutan hati. Haranya apa? Walaupun kita beramal ibadah dengan begitu bahimat, Cuma sabuting kita kada tahu amal kita itu apakah diterima oleh Allah Ta’ala ataukah ditolkkah? Perasaan sabuting ini jangan kada-kada. Jangan wani dihati kita bahwa pasti amal kita ini baisian pambanyaknya, kita baisi amal pambaiknya, paharatnya. Kada boleh ada perasaan seperti ini. Sebab, nang gelar nilai amal kita, kita kada tahu, nilai amal kita semata-mata ditangan Allah Subhanahu wa ta’ala. Nah apabila kita berperasa seperti itu, lalu dihati kita kadada berperasa tahibat pada orang, tabaik pada orang. Nah apabila kita kawa nang kaya itu, bila nangkaya itu keadaan kita (maka) menjadi baik”.

“Ketahuilah bahwa didalam kedamaian ada ampunan Allah dan didalam perselisihan/ pertengkaran ada murka Allah”.

“Dalam peristiwa perang Uhud, ada komando dari Rasulullah bahwa 50 orang yang ada di atas, jangan turun-turun, sehingga bila orang-orang quraisy menyerang serbu dengan panah. Maka kocar kacir bagian kafir quraisy, lalu banyak batinggalan harta, lalu dirabutakan nang dibawah. Nah rupanya pasukan nang di atas tadi melihat orang barabut, lalu turun jua. Ditangati (dicegah) oleh panglimanya, jangan turun-jangan turun, Rasulullah kada maijinakan, kalau Rasulullah kada maijinakan maka jangan turun. Tapi kada mau ma asi (tidak menurut), lalu kaum kafir quraisy babulik naik ke atas, berbalik menyerang orang Islam. Jadi marga kada ma asi jadi kalah

“Apabila terjadi sesuatu pada diri kita, yang kita anggap sebagai tipu daya, nangapakah sesuatu yang kita sudah kada kawa lagi maatasi, kada berdaya, seperti kejadian yang dialami nabi Musa ketika dikejar oleh pasukan fir’aun  dan terdesak sampai ke tepi lautan, rombongan beliau terjepit, dibelakang pasukan fir’aun sedang dihadapan lautan. Maka ucapkanlah : Innallaha basyiruun fil ‘ibaad. “

Tidak ada komentar:

Posting Komentar