KH.
Muhammad Masrani Hamdan bin KH. Hamdan bin Hasbullah lahir di Kandang Halang,
Amuntai, Senin, 23 Januari 1950 M (bertepatan dengan 3 Rabiul Akhir 1369 H). Berlatar belakang pendidikan pondok pesantren Darussalam Martapura untuk tingkatan
Tsanawiyah (1970) dan Aliyah (1973), setelah itu menimba ilmu ke Pondok
Pesantren Datu Kalampayan di Bangil (1974-1975). Kemudian melanjutkan
kuliah di Universitas
Islam Madinah Al-Munawwarah pada fakultas syari’ah selama kurang lebih 9 tahun
(1976- 1985).
Diantara guru-guru beliau adalah KH. Muhammad Ardani (Alabio), KH. Abdul
Wahab Sya’rani (Amuntai), KH. Syarwani Abdan (Bangil), KH. Zaini Ghani, KH.
Syukri Unus, KH. Abdus Syukur (Martapura), Syekh Ismail Zein al-Yamani
(Mekkah), dll.
Sepulang dari memperdalam ilmu agama di Madinah, beliau kemudian diangkat
menjadi Mudir Takhashshush Diniy Rasyidiyah Khalidiyah (1987 – 2004). Beliau
juga menjadi pengajar dan pendidik di Pondok Pesantren Darussalam Muara Tapus,
dan Pondok Pesantren Darul Ulum. Mengisi pengajian agama pada Majelis Ta’lim “al-Ma’arif”
Amuntai pada setiap hari Sabtu.
Disamping menjadi Wakil Pengasuh
Pondok Pesantren “Darussalam” Kandang Halang Amuntai, beliau juga sangat
aktif dalam berbagai organisasi keislaman, di antaranya: Ketua HIPMA 1971,
Ketua IKKAM 1980, Ketua WAPDA 2012, Wakil Ketua MUI, PC NU, FKUB, Majelis
Zikir, Radio On Air Darussalam, dan aktif di Jama’ah Tabligh.
Diantara kalam beliau:
“Kita ni
zahirnya ja memperjuangkan agama, nang ianya Allah jua ai, Cuma kita caranya
saja membawai orang ke masjid-an, nang ianya Allah jua nang manantuakan.
Jar Allah kada kawa, kada umpat tu inya, mun Allah beri hidayah, tulak
tu inya. Kita tu sekedar menolong Allah Subhanahu wa ta’ala ja kayanya
(sepertinya), padahal Allah Subhanahu wa ta’ala kada berhajat pada pertolongan.
Bila kita menolong Allah Ta’ala, Allah melihat (upaya
kita, pen), dan (lalu) Allah Ta’ala sayang
lawan kita”
“Wayahini
(sekarang) jangan pina (merasa) sanang-sanang dulu, walaupun sudah jadi
orang baik, ka ma’arif (majelis taklim, pen) tiap hari, sembahyang
berjama’ah, menuntut ilmu, bersedekah, baca al-Qur’an, dan macam-macam.. Sorga
dah aku. Belum tentu. Hati-hati. Jangan tertipu karena baiknya, asa baik dah
kita. Masih ada khaufnya, jangan raja’. Kaluku (kalau) di
akhir kala ada cerita-cerita yang dulunya baik akhirnya kada baik, ada pula
yang dulunya kada baik akhirnya baik. Nang kada baik dibawa peluang menjadi
bertaubat. Nang baik pertahankan jangan sampai babulik (kembali) kada
baik”
“Sekarang zaman
cepat, Cuma sayangnya ibadah bacapat jua, badadahuluan imbah”.
‘Tentang
mendo’akan dan bersedekah gasan (untuk) seseorang, bila kita gawi
(kerjakan) kita dapat orang jua dapat, mun kada manggawi parai samunyaan,
saurang parai, orang parai. (jadi) baik digawi lih. Sampai kadanya itu
tasarah Allah Ta’ala ja ai lagi. Sampaikah kadakah. Mun sampai (orang) dikubur
nyaman, bila kada sampai pahalanya pacang (untuk) saurang (diri
sendiri)”
“Bila kita mau
memikirkan agama, maka agama akan baik”
“Dan sudah tersebut dalam al-Qur’an. Turunnya azab gara-gara marga karena
agama kada dilaksanakan, kada dipakai, agama diabaikan”.
“Kadang kita kada tahu pada salah, tahuai pada salah, tapi kada tahu. Kada
managur orang (mencegah maksiat, pen), tasalah tu. Orang babuat maksiat
kada ditagur, tu tasalah tu. Salah napa jar ? Aku kada nagur narai. Nangitu
pang salahnya kada managur. Kita disuruh managur. Paling kada managur lawan
hati, lawan hati tu maksudnya benci lawan maksiat”.
“(Iman) kada kuat ranai tu pang. Tapi ini hati ranai ja jua. Akur ja
orang-orang, aku-aku.”Kada jua aku”, jar. Nah salah tu kita tu. Minta ampun
jua. Kita kada tahu pada tasalah. Banyak dosa nang kita kada tahu, padahal
nangitu (yang kita kerjakan, pen) sakalinya salah. Kita badosa. Maka
minta ampun kita pada Allah (atas dosa) nang kita ketahui atau kada diketahui,
nang tadahulu nang tadudi, nang zahir nang batin, nang kalihatan atawa kada
kalihatan,nang basinghaja atawa kada basinghaja”.
“Mun larangan digawi masih balum taqwa artinya” (apabila yang
dilarang dikerjakan, berarti masih belum bertaqwa)
“Siapa yang mambari rezeki ? Tokokah yang memberi rezeki, Allah Ta’ala kah
yang memberi. Kalau toko kada mambari rezeki, ditutupnya toko, tinggalakannya dagangan, gawian dilapasnya, gargaji tukul lapas. Datangi dulu
nang mambari rezeki, yang menyuruh sembahyang. Kalau keyakinan bujur hibak
masigit, langgar. Tapi masih ada keyakinan-keyakinan, mungkin, diprakteknya tu
haja pang malihat : kada malapas ka tukul, kada malapas ka gargaji, kada
manutup ka toko, baarti toko nih yang mambari rezeki, usaha yang mambari
rezeki, kada Allah. Jadi keyakinan kita ini jangan sampai syirik. Jangan sampai
berkeyakinan toko yang mambari rezeki, pahumaan yang mambari rezeki, usaha yang
mambari. Nang mambari rezeki tu Allah Ta’ala, namun kita disuruh batoko
(berusaha)”.
“Hibak maisii parut, diparut ma aur-aur wara, mangalihi narai, manyasaki.
Nang baguna tangking pusat di dalam parut tuh. (Dan) Tangking pusat babaya
kaluar ditatak orang, ngitu badahulu nang ditatak orang. Sama di alam dunia ngini, nang parlu adalah harta,
harta parlu di dunia pahala kada parlu. Napa gunanya pahala ngitu, kaena di
dalam kubur hanyar tahu. Harta tatinggal ditatak orang habis, maninggal dunia
jar orang. Batatak lawan dunia sudah. Tinggal. Saapapun banyaknya tinggal. Nang
dibawa pahala ja lagi atau dosa. Pahala ngini nang baguna banar di akherat”
“ Yang mimak itu berarti yang taat, yang liar itu artinya yang jauh dari
Allah. Ibarat bagaduhan ayam, maka oleh tuannya diberi dengan tangannya,
sedangkan bagi ayam yang liar makanan hanya dihamburkan, lapah mamilihi. Sehingga bagi orang yang jauh darinya, mendapatkan rezeki asa lapah
rasanya.”
“Setiap ada musibah pandang pada diri sendiri, pastilah ada yang tasalah
atau perbuatan dosa yang dilakukan, tetapi apabila setelah diteliti tidak ada
dosa yang dilakukan, maka itu pertanda naiknya derajat seseorang”.
“Agama itu
tidak untuk diketahui tetapi untuk diamalkan”.
“Kita ini seperti hendak menuruti keinginan saurang (sendiri), padahal kita
ini adalah hamba Allah. Semestinya keinginan atau kehendak (aturan) Allah-lah
yang didahulukan. Jadi kayanya (sepertinya) kita hendak maulah hukum saurang
(membuat hukum sendiri).
“Penting diperhatikan. Kita umumnya
kada membedakan antara masbuq dan muwafiq. Masbuq
tu apabila kita terlambat datang, imam sudah tuntung membaca fatihah dan handak
tuntung baca ayat, maka boleh kita mamanggal fatihah, imam ruku’ maka
ruku’ ha jua, mun kada taumbai ruku’nya, hilang raka’at. Bila taumbai walaupun
fatihah kada dibacanya maka dapat raka’at, ini (bagi) si masbuq,
bukan (untuk) si muwafiq. Muwafiq tu orangnya
sudah u ungut dilanggar, Cuma balalambat badiri, amin kada jua badiri, bagana
dahulu, parak ruku’ hanyar badiri, imbah badiri orang ruku’ inya umpat
jua ruku’. Alhasil, bila kada mambaca fatihah kada sah sembahyang tarawihnya.
Rahatan mengalamunkah, atau mengantukkah, tang ruku’nya ha orang, balum tabaca
lagi fatihah, (maka) baca fatihah, biar orang sujud sudah hanyar saurang ruku’,
biaram, kada papa. Jangan bila saat mengalamun/ mengantuk kada sawat tabaca
fatihah, orang ruku’ umpat jua ruku’. Jangan kaya itu, tatinggal fatihah, sujud
sahwi pang. (Amun kada tabaca fatihah) kada tarawih pang judulnya”.
“Waktu antara imsak dengan subuh 10 menit. Kemudian dari azan
subuh 90 menit masuk waktu isyra’. Setelah itu, dari isyra’ 15 menit
masuk waktu dhuha. Jangan shalat diwaktu syuruq (terbit
matahari), artinya jangan shalat sebelum masuk waktu isyra’, karena saat itu
termasuk waktu tahrim, yaitu waktu yang dilarang untuk shalat”
Tidak ada komentar:
Posting Komentar