Kamis, 27 Juli 2017

KH. MUHAMMAD MASRANI HAMDAN, Lc

KH. Muhammad Masrani Hamdan bin KH. Hamdan bin Hasbullah lahir di Kandang Halang, Amuntai,  Senin, 23 Januari 1950 M (bertepatan dengan 3 Rabiul Akhir 1369 H). Berlatar belakang pendidikan pondok pesantren Darussalam Martapura untuk tingkatan Tsanawiyah (1970) dan Aliyah (1973), setelah itu menimba ilmu ke Pondok Pesantren Datu Kalampayan di Bangil (1974-1975). Kemudian melanjutkan kuliah  di Universitas Islam Madinah Al-Munawwarah pada fakultas syari’ah selama kurang lebih 9 tahun (1976- 1985).

Diantara guru-guru beliau adalah KH. Muhammad Ardani (Alabio), KH. Abdul Wahab Sya’rani (Amuntai), KH. Syarwani Abdan (Bangil), KH. Zaini Ghani, KH. Syukri Unus, KH. Abdus Syukur (Martapura), Syekh Ismail Zein al-Yamani (Mekkah), dll.

Sepulang dari memperdalam ilmu agama di Madinah, beliau kemudian diangkat menjadi Mudir Takhashshush Diniy Rasyidiyah Khalidiyah (1987 – 2004). Beliau juga menjadi pengajar dan pendidik di Pondok Pesantren Darussalam Muara Tapus, dan Pondok Pesantren Darul Ulum. Mengisi pengajian agama pada Majelis Ta’lim “al-Ma’arif” Amuntai pada setiap hari Sabtu.

 Disamping menjadi Wakil Pengasuh Pondok Pesantren “Darussalam” Kandang Halang Amuntai, beliau juga sangat aktif dalam berbagai organisasi keislaman, di antaranya: Ketua HIPMA 1971, Ketua IKKAM 1980, Ketua WAPDA 2012, Wakil Ketua MUI, PC NU, FKUB, Majelis Zikir, Radio On Air Darussalam, dan aktif di Jama’ah Tabligh.



Diantara kalam beliau:

“Kita ni zahirnya ja memperjuangkan agama, nang ianya Allah jua ai, Cuma kita caranya saja membawai orang ke masjid-an, nang ianya Allah jua nang manantuakan. Jar Allah kada kawa, kada umpat tu inya, mun Allah beri hidayah, tulak tu inya. Kita tu sekedar menolong Allah Subhanahu wa ta’ala ja kayanya (sepertinya), padahal Allah Subhanahu wa ta’ala kada berhajat pada pertolongan. Bila kita menolong Allah Ta’ala, Allah melihat (upaya kita, pen), dan (lalu) Allah Ta’ala sayang lawan kita”

Wayahini (sekarang) jangan pina (merasa) sanang-sanang dulu, walaupun sudah jadi orang baik, ka ma’arif (majelis taklim, pen) tiap hari, sembahyang berjama’ah, menuntut ilmu, bersedekah, baca al-Qur’an, dan macam-macam.. Sorga dah aku. Belum tentu. Hati-hati. Jangan tertipu karena baiknya, asa baik dah kita. Masih ada khaufnya, jangan raja’. Kaluku (kalau) di akhir kala ada cerita-cerita yang dulunya baik akhirnya kada baik, ada pula yang dulunya kada baik akhirnya baik. Nang kada baik dibawa peluang menjadi bertaubat. Nang baik pertahankan jangan sampai babulik (kembali) kada baik”

“Sekarang zaman cepat, Cuma sayangnya ibadah bacapat jua, badadahuluan imbah”.

‘Tentang mendo’akan dan bersedekah gasan (untuk) seseorang, bila kita gawi (kerjakan) kita dapat orang jua dapat, mun kada manggawi parai samunyaan, saurang parai, orang parai. (jadi) baik digawi lih. Sampai kadanya itu tasarah Allah Ta’ala ja ai lagi. Sampaikah kadakah. Mun sampai (orang) dikubur nyaman, bila kada sampai pahalanya pacang (untuk) saurang (diri sendiri)”

“Bila kita mau memikirkan agama, maka agama akan baik”

“Dan sudah tersebut dalam al-Qur’an. Turunnya azab gara-gara marga karena agama kada dilaksanakan, kada dipakai, agama diabaikan”.

“Kadang kita kada tahu pada salah, tahuai pada salah, tapi kada tahu. Kada managur orang (mencegah maksiat, pen), tasalah tu. Orang babuat maksiat kada ditagur, tu tasalah tu. Salah napa jar ? Aku kada nagur narai. Nangitu pang salahnya kada managur. Kita disuruh managur. Paling kada managur lawan hati, lawan hati tu maksudnya benci lawan maksiat”.

“(Iman) kada kuat ranai tu pang. Tapi ini hati ranai ja jua. Akur ja orang-orang, aku-aku.”Kada jua aku”, jar. Nah salah tu kita tu. Minta ampun jua. Kita kada tahu pada tasalah. Banyak dosa nang kita kada tahu, padahal nangitu (yang kita kerjakan, pen) sakalinya salah. Kita badosa. Maka minta ampun kita pada Allah (atas dosa) nang kita ketahui atau kada diketahui, nang tadahulu nang tadudi, nang zahir nang batin, nang kalihatan atawa kada kalihatan,nang basinghaja atawa kada basinghaja”.

Mun larangan digawi masih balum taqwa artinya” (apabila yang dilarang dikerjakan, berarti masih belum bertaqwa)

“Siapa yang mambari rezeki ? Tokokah yang memberi rezeki, Allah Ta’ala kah yang memberi. Kalau toko kada mambari rezeki, ditutupnya toko, tinggalakannya  dagangan, gawian  dilapasnya, gargaji tukul lapas. Datangi dulu nang mambari rezeki, yang menyuruh sembahyang. Kalau keyakinan bujur hibak masigit, langgar. Tapi masih ada keyakinan-keyakinan, mungkin, diprakteknya tu haja pang malihat : kada malapas ka tukul, kada malapas ka gargaji, kada manutup ka toko, baarti toko nih yang mambari rezeki, usaha yang mambari rezeki, kada Allah. Jadi keyakinan kita ini jangan sampai syirik. Jangan sampai berkeyakinan toko yang mambari rezeki, pahumaan yang mambari rezeki, usaha yang mambari. Nang mambari rezeki tu Allah Ta’ala, namun kita disuruh batoko (berusaha)”.

“Hibak maisii parut, diparut ma aur-aur wara, mangalihi narai, manyasaki. Nang baguna tangking pusat di dalam parut tuh. (Dan) Tangking pusat babaya kaluar ditatak orang, ngitu badahulu nang ditatak orang. Sama  di alam dunia ngini, nang parlu adalah harta, harta parlu di dunia pahala kada parlu. Napa gunanya pahala ngitu, kaena di dalam kubur hanyar tahu. Harta tatinggal ditatak orang habis, maninggal dunia jar orang. Batatak lawan dunia sudah. Tinggal. Saapapun banyaknya tinggal. Nang dibawa pahala ja lagi atau dosa. Pahala ngini nang baguna banar di akherat”

“ Yang mimak itu berarti yang taat, yang liar itu artinya yang jauh dari Allah. Ibarat bagaduhan ayam, maka oleh tuannya diberi dengan tangannya, sedangkan bagi ayam yang liar makanan hanya dihamburkan, lapah mamilihi. Sehingga bagi orang yang jauh darinya, mendapatkan rezeki asa lapah rasanya.”

“Setiap ada musibah pandang pada diri sendiri, pastilah ada yang tasalah atau perbuatan dosa yang dilakukan, tetapi apabila setelah diteliti tidak ada dosa yang dilakukan, maka itu pertanda naiknya derajat seseorang”.

“Agama itu tidak untuk diketahui tetapi untuk diamalkan”.

“Kita ini seperti hendak menuruti keinginan saurang (sendiri), padahal kita ini adalah hamba Allah. Semestinya keinginan atau kehendak (aturan) Allah-lah yang didahulukan. Jadi kayanya (sepertinya) kita hendak maulah hukum saurang (membuat hukum sendiri).

 “Penting diperhatikan. Kita umumnya kada membedakan antara masbuq dan muwafiq. Masbuq tu apabila kita terlambat datang, imam sudah tuntung membaca fatihah dan handak tuntung baca ayat, maka boleh kita mamanggal fatihah, imam ruku’ maka ruku’ ha jua, mun kada taumbai ruku’nya, hilang raka’at. Bila taumbai walaupun fatihah kada dibacanya maka dapat raka’at, ini (bagi) si masbuq, bukan (untuk) si muwafiq. Muwafiq tu orangnya sudah u ungut dilanggar, Cuma balalambat badiri, amin kada jua badiri, bagana dahulu, parak  ruku’ hanyar  badiri, imbah badiri orang ruku’ inya umpat jua ruku’. Alhasil, bila kada mambaca fatihah kada sah sembahyang tarawihnya. Rahatan mengalamunkah, atau mengantukkah, tang ruku’nya ha orang, balum tabaca lagi fatihah, (maka) baca fatihah, biar orang sujud sudah hanyar saurang ruku’, biaram, kada papa. Jangan bila saat mengalamun/ mengantuk kada sawat tabaca fatihah, orang ruku’ umpat jua ruku’. Jangan kaya itu, tatinggal fatihah, sujud sahwi pang. (Amun kada tabaca fatihah) kada tarawih pang judulnya”.

“Waktu antara imsak dengan subuh 10 menit. Kemudian dari azan subuh 90 menit masuk waktu isyra’. Setelah itu, dari isyra’ 15 menit masuk waktu dhuha. Jangan shalat diwaktu syuruq (terbit matahari), artinya jangan shalat sebelum masuk waktu isyra’, karena saat itu termasuk waktu tahrim, yaitu waktu yang dilarang untuk shalat”

Tidak ada komentar:

Posting Komentar