KH. Ibrahim Sarman lahir
di Desa Sungai Limas Kecamatan Haur Gading Amuntai pada tahun 1950 M (1369 H). Beliau
menimba ilmu di Pondok Pesantren “Darussalam”
Martapura pada tahun 1972, setelah itu banyak mengaji “baduduk” dengan beberapa ulama di beberapa kampung.
Beliau saat ini
di samping mengajar sekaligus menjadi pimpinan Pondok Pesantren “Raudhatul
Muta’allimin” yang didirikan oleh Muallim KH. Jahri di Desa Teluk Haur
Kecamatan Haur gading, mengajarkan kitab “Dalilul Falihin Syarah
kitab Riuadhus shalihin” pengajian rutin di Majelis Ta’lim al-Ma’arif.
Dirumah beliau sendiri juga membuka majelis dengan mengkaji kitab fiqih “Riyadul Bariyah”, serta kitab tauhid “Fathul Majid”.
Telah berpulang ke rahmatullah pada hari Selasa, 14 November 2023 M
(bertepatan dengan 30 Rabiul Akhir 1445 H).
Diantara kalam
beliau:
“Ibadah itu
dengan baniat, amun kada baniat kada sah, amun kada sah kada dikatakan ibadah.
Contohnya sembahyang atau berwudhu, bila kada baniat kada sah. Mandi wajib, mun
kada baniat kada sah mandinya, alias kada dingarani ibadah, dan itu juga yang disebut
amal. Gawian sembahyang tu ia amal, gawian ba udhu tu amal jua. Ibadah dengan
baniat itu mensahkan ibadahnya dahulu, sesudah jadi ibadah, disebut orang itu
amal shaleh, nangitu perlu pulang keikhlasan. Sesudah sah ibadah disebut amal,
nah amal ini memerlukan pulang keikhlasan supaya ada nilai pahalanya. Kalau
tidak ikhlas kada jadi bapahala. Jadi shiddqul qashdi iktu ibadahnya
dengan niat, bila kada baniat tentu kada sah. Bila sudah baniat sah sudah
disebut amal shaleh, supaya bapahala dilakukan dengan ikhlas pula”.
“Bagaimana cara
beribadah supaya ikhlas? Apabila takutan maninggalakan (suatu kewajiban, atau yang sunnah, pen). “Nanti aku disiksa bila maninggalakan”. Nah kita disiksa tu nang
kada hakun. Nah (apabila) kaya itu perasaan hati kita, itu ngarannya gawian kita tu ikhlas.
Nang mandorong kita baibadah tu ilmu pengetahuan seperti itu tadi. Lalu kita
manggawi ini (kewajiban) bujur-bujur takutan lawan Allah, takutan lawan siksanya Allah,
sebab amun kada digawi disiksa-Nya. Lamun digawi bapahala, sorga balasannya.
Tapi kita nang kada handak dahulu nang nyata dahulu adalah siksaannya yang kada
hakun. Nah yang seperti ini ikhlas tu, yaitu ikhlas orang awwam. Kada wani
lawan siksanya Allah. Atau yang seperti ini sunnat gawiannya, sunnat ini
bapahala, bila bapahala ini balasannya sorga. Nah aku handak sorga tu pang.
Lalu manggawi nang sunnat tu karena Allah. (seperti) Nang kusembahyangkan sunnat zuhur itu niat mensahkan ibadahnya,
nang mambangkitakan kita ini mau manggawi nang disuruh Allah itu wajib/sunnat
karena maunting handak taganang dipahalanya itu, dan kada wani maninggalakan
karena akan disiksa, nah seperti itulah cara kita untuk ikhlas”.
“Hati kita ini
bisa mati, bisa hidup, bisa hidup tapi taguring. Mun hati itu
hidup (apabila) mandangar
nasehat-nasehat agama tu ada tu barasa inya, lamun hati mati kada
mandangar tu, hatinya tu kada mandangar mati pang, atawa (hatinya) guring kada
mandangar jua. Bila dihidupkan Tuhan tu hidup serta kada taguring, mandangar
nasehat lalu masuk, bilanya masuk takarujut hati tu : kada kapingin kada
lagi nangkaya halam, kada tahu pang (saat
itu), ini umpama. Nah tu ada ngarannya masuk, inya (hati) hidup, inya
kada taguring. Supaya hati hidup jangan guring, amalannya adalah “ Ya
hayyu ya qayyum” 40 x tapi ingat waktunya hampir terbit matahari”.
“Maksud ahya-llahu
qalbah adalah Allah bukakan dengan mengenal Allah akan dadanya,
maksudnya hatinya. Inya mun kada tabuka kada ma’rifat. Bila kita yakin,
I’tiqad kita tu yakin, “jazam” nang kada bagarak lagi tuh, nang
kita yakinkan itu bujur, dalilnya tahu, nah itu (yang
seperti ini) ma’rifat sudah. Ma’rifat menurut
sifat 20”.
“apabila setiap waktu atau setiap saat hati kita ini terbuka,
sampai ingatan kita tu lawan Allah. Kita mendapat kaya (seperti ini) memang ini
sudah, ini dihati bukan dipandir. Tasipak tunggul, Innalillah, langsung ingat
mati han sampai pikirannya kepada Allah tu, ini ngarannya ma’rifat. Kawa
sembahyang, ini taufik dan hidayah dari Allah (sehingga) kawa baibadah, han sampai pikiran lawan Allah, kaya ini dulu
ma’rifat kita orang awam, kaya ini dahulu. Nyaman makan, Alhamdulillah, bukan
muntung haja baucap tapi hatinya juga ingat. Sampai hati kita nih ingat
lawan Allah Ta’ala nih, nang ini ngarannya ma’rifat. Inilah maksud dibukakan
Tuhan akan hati. “Tang ta ingat ha” (kepada
Allah). Kaya ini pang kisahnya hati nang dibukakan Tuhan, nang kada
dibukakan Tuhan tu kada ingat pang”.
“Malihat sidin bapandir
(berbicara) tang (seketika) ingat ha lawan Tuhan, dan apabila sidin
bapandir, ma’rifat tu isinya. Tu Allah ta’ala nang ma ungapakan muntung (yang
menggerakan mulut) sidin. Kalu ada nang kaya itu tang ingat ja kita (kepada
Allah), berarti sidin tu wali. Tapi kada usah dipandir. Kenapa maka nang kaya
itu ? Kenapa apabila maningau (melihat) seseorang (wali Allah, pen) tang
langsung ingat ha lawan Tuhan. Aneh. Jadi
mun sudah rancak (sering) tatamu sidin umpamanya (orang seperti sedemikian),
tang ingat ha lawan Allah, maka paparakiai lagi, papatuhiai,
minta do’akan. Rahasianya ngitu haja”.
“Babisa-bisa
saurangai lagi, minta sumbahyang hajatkah, minta do’a lawan orang, bagus
haja pang, tapi nang harat (yang hebat) tu saurangai babisa-bisa.
Bertadarru’, munajat kepada Allah. Do’a tu kada mesti “Allahumma-Allahumma”
pang, tapi hati kita tu bapandir (berkata-kata). Tangah malam bangun
bawa sumbahyang tahajjud, sembahyang hajat, lalu hati kita ni dibawa munajat
kepada Allah. Merendahklan diri, tadarru’ kepada Allah dan banyak-banyak
mengingat Allah, baca La haula wala quwwata illa billah, baca istighfar,
dan diantara fadhilatnya adalah dapat mengeluarkan daripada kesusahan dunia”.
“Nyaman ja
berkomunikasi lawan Tuhan tu kada ngalih (tidak sulit) , kada salang
picik mamicik pang (tidak perlu menekan-nekan nomor), sa apa nomornya,
langsung saja, jadi baandak saja sudah. Selama kita tidak menginginkan segera,
segera, segera ngitu, (maka) kabul”
“(diantara
faedah do’a jawami’), yaitu kemudahan dalam agama, kedua, luasnya rahmat
Allah Ta’ala dengan hamba-hamba-Nya. Han melalui Nabi kita, mun ayah
anggit Nabi tuh baribu-ribu do’a sidin, kada kahafalan, kada mayu (tidak
cukup waktu). Lalu Allah Ta’ala kasih sayang lawan hamba-hamba-Nya, ini bentuk
Rahmat Tuhan (yang) luas tadi diilhamkan, mungkin diwahyukan kepada Nabi do’a
nang kaya itu tadi (Allahumma inni
as aluka min khairi masa’alaka minhu Nabiyyuka Muhammadun Shallahu ‘alaihi wa
salam wa ‘ibaduka shalihun, wa a’udzubika min syarri mas ta’azaka minhu
nabiyyuka Muhammadun Shallahu ‘alaihi wa salam wa ‘ibaduka shalihun, wa antal
musta’anu wa alaikal balaghu wa la haula wala quwwata illa billahil ‘aliyil
‘adzim) do’a nang handap (pendek)
untuk kita-kita nang kada tapi kawa lagi mahafalakan, maka do’a nang handap
niai. Itu menunjukkan luasnya Rahmat Allah dengan hamba-hamba-Nya. Cocokai
lawan nabi tu Rahmatan lil ‘alamin. Bagi orang nang pintar-pintar, kuat otaknya
mahafal, silakan hafali do’a-do’a Nabi nang banyak banar. Nah bagi nang kada hingkat
(mampu), nah ada pulang jalannya tuh supaya mendapat kaya (seperti)
do’a Nabi. Handap ja (pendek
saja) do’anya. Nangini ja dibaca hari-hari imbah sembahyang” (maka mencakup
dah do’a Nabi samunyaannya (semuanya)
“Sesudah
menunaikan sifat kehambaan bagi hak Allah Ta’ala, sesudah kita menunaikan
ubudiyah kita, beribadah, imbah (selesai) sembahyang lalu kita berdo’a,
atau imbah babacaan nangapakah, amalan-amalan lainnya bagus berdo’a imbahnya
(setelahnya). Jika membaca shalawat 100 kali, istighfar 100 kali, umpama, lalu
imbahnya berdo’a. (Semestinya) memang begitu. Sesudah menunaikan sifat ubudiyah
seorang hamba tu bagi hak Allah Ta’ala, yaitu beribadat”.
“Semua amal ibadah ada haja fadhilatnya (yaitu) mengkaffaratkan
dosa-dosa. Seperti berwudlu mengkiffaratkan, napa hajakah (apa saja)
amal ibadah tu mengkaffaratkan dosa”
“Bila (meminta)
masuk sorga tu sama artinya meminta mati dalam keadaan beriman. Kita ulangi,
meminta keberuntungan dengan masuk sorga sama artinya kita meminta mati di
dalam keadaan Husnul Khatimah”
“Kadang-kadang amal ni amal baik tetapi tidak di redhai Tuhan, lalu
amal baik ini membawa kepada ujub, membawa kepada takabbur,
nangitu amal nang kada diredhai. Kadang-kadang bisa haja sayyiat tetapi
membawa kepada kebaikan, maksudnya lalu inya pacah hatinya, manyasal manggawi
dosa itu, lalu inya bataubat nashuha, nah ini ngaranya sayyiat yang membawa
kepada keredhaan Allah Subhanahu wa ta’ala”
“Pertama, bila menggunakan pandangaran kepada sesuatu yang diharamkan
oleh Allah Subhanahu wa ta’ala, itu termasuk kejahatan pandangaran. Kedua, kada
hakum mandangarakan pandangarannya tu kepada kebenaran, ilmu pengetahuan agama,
ceramah agama, kada hakun tu pang naitu tamasuk juga pada kejahatan
pandangaran. Tidak menggunakan penglihatan untuk melihat tanda-tanda kebesaran
Allah, padahal inya malihat, tetapi pikirannya kadada, karena kekurangan ilmu
kah atau hatinya kah yang tatutup, naitu tamasuk kejahatan pada penglihatan. Mamandir
sesuatu nang pacing manjadi dosa,atau pander nang sia-sia, nang kadada gunanya
gasan dunia dan akhirat, naitu tamasuk juakadalam kejahatan lidah”.
“Kada manda-i laku lamun Allah nang sangat memperkenankan do’a, sangat
kasih sayang, yang sangat pemurah, kada mandai laku Tuhan kada mangabulakan.
Maka Sidin (Allah Subhanahu wata’ala) manyuruh berdo’a. Nangitu
memperkuat kita lebih penuh harapan dikabulkan Allah. Di hati kita tu yakin,
penuh harapan. Lamun Sidin manyuruh, diwajibkan, (dan kita) menunaikan, mandai
lah Sidin kada mangabulakan. Di hati kita kaya itu, lalu kuat harapan kita. Ana
‘inda dzanni ‘abdi bi (Hadits Qudsy). Bila inya (hamba) menyangku Aku mengabulkan, bias
dikabulkan. Maka menyangka kita tu nah kepada Allah bahwa Allah mengabulkan.
Cukup beralasan, karena Sidin manyuruh, diwajibkan (Sidin) ha pulang”
“Nikmat agama nang paling besar adalah nikmat iman, karena sebab iman
inilah nang menyebabkan tidak kekal di dalam neraka. (maka) nikmat agama tu jangan kitakada ingat setiap
malam hari bila handak guring mentafakkuri : “Alhamdulillah ya Allah, aku
ini masih diberi tetap beriman sampai hari ini, dan selanjutnya ulun harapakan
jangan diambil nikmat agama”. (ini) adalah jalan usaha kitasupaya nikmat
iman, nikmat agama ini selalu tetap ditetapkan Allah sampai kepada ke akhirat,
sampai mati tetap beriman. Mengharap lawan Tuhan, tetapi kita jua bausaha. Ya
usahanya antara lain kitasyukuri, kita pelajari, kita amalkan. Kitasyukurilah
nikmat Agama Allah. Nah itulah cara-cara kita untuk agar nikmat agama itu tidak
diambil oleh Allah”.
“Bila kita manggawi (suatu perbuatan) ingat (bahwa hal tersebut)
menjunjung perintah Allah, maka gawian tersebut bernilai ibadah. Karena, suatu
amalan bila tidak disertai ilmu, ditolak, artinya, tidak menjadi nilai ibadah”.
“Tasyaddud itu panjang kalam pamandirannya
(bertele-tele) panjang do’a, tetapi kadada hadir dihatinya. Muntung ja parapak-parapak, tapi hatinya
(lalai) kemana-manakah. Itu ngarannya mu’tadi
(melampaui batas dalam berdo’a, pen).
Tuhan kada suka itu”
“Orang berdo’a tu, sudah lagunya, sifat keadaan zahirnya tu sudah tadharru’, merendahkan diri,
menampakkan keadaan seorang hamba. Bakijim
ha pulang, batunduk, yaitu menampakkan kehambaan kepada Allah, bukan kepada makhluk”.
“Orang beriman itu redha menerima hukum-hukum Islam, inya (dia) kada
merasa sempit oleh karena hukum-hukum Islam”.
“Ilmu yang bermanfaat itu kawa mamadahi (dapat menasehati) diri”
“Untuk menjadi orang yang muttaqin, maka gunakanlah petunjuk-petunjuk
al-Qur’an”
“Mati adalah musibah yang besar, tetapi lupa pada kematian adalah musibah
besar bagi agama, lebih besar dari mati itu sendiri”
"Salah
satu siasat atau upaya untuk menambali (menutupi) kekurangan amaliah kita,
akibat kelalaian-kelalaian kita, yang pertama adalah dengan memperbanyak
membaca shalawat, yang kedua adalah memperbanyak tasbih dengan ucapan : Subhanallahi
'adada khalqihi, subahanallahi ridha nafshihi, subhanallahi zinata 'arsyihi,
subhanallahi midada kalimatihi".
"Apabila kita
melazimkan sesuatu kebajikan diwaktu sehat, waktu lapang, atau waktu muda,
hingga pada suatu waktu ia tidak dapat mengerjakan kebajikan yang biasa ia
lakukan, karena sakit atau uzur tertentu, maka tetap pahalanya seperti ia dapat
mengerjakannya. Inilah kemurahan Allah SWT."
"Apabila
Allah mengilhamkan kepada seseorang untuk berdo'a pada suatu tempat
atau waktu tertentu, maka segeralah berdo'a, niscaya makbul. Inilah rahasia
Allah".
“Tidak
ada tasawuf itu mengentengkan ibadat, bahkan hal tersebut tidak lepas dari
tilik Allah Swt”.
“Duduk di tempat-tempat yang baik tu kadada (tidak
ada) ruginya”
“Adab tu tinggi kedudukannya di sisi manusia pun di sisi
Allah”
“Rasa takut pada Allah dapat menggiring seseorang untuk
berbuat taat (kebaikan), ibaratnya seorang anak yang takutan pada kuitan
(orangtua) bisa jadi paasian (penurut)”.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar