KH. Bahrul Azmi, lahir di Sungai Turak, Amuntai Utara, Senin, 5 Mei 1952 M (bertepatan dengan 10 Sya'ban 1377 H). Beliau adalah
pengasuh dan pimpinan Pondok Pesantren “Al-Khairat”
Sungai Turak, Kecamatan Amuntai Utara.
Telah berpulang kerahmatullah pada hari Minggu, 1 September 2024 (bertepatan dengan 27 Shafar 1446 H).
Diantara kalam beliau:
“Ambil i’tibar (dari orang yang
mati), napa nang dibawa selain 3 lapis kain kaci. Rumah batingkat,
walaupun mobilnya mengkilat, duit bakabat, istri cantik memikat, saikung tambah
jadi ampat, tapi amun sudah masuk liang lahat, inya kada umpat. Tapi, amun kada
banyak basangu amal ibadah, napa? Apakah
“Ya Allah, kembalikan aku ke dunia, aku handak baamal shaleh, handak
manuntut ilmu, handak baibadah. Kada jar Tuhan. Habis sudah waktu ikam di
dunia. Didunia dahulu ikam waktu sehat, lagi gagah banar kada tahu manahu lawan
urusan agama/ibadah”
“Memandang wajah kuitan (orang tua) dalam suatu riwayat lebih baik daripada
memandang Ka’bah. Tatapi memandangnya yang baik, nang maras, nang marasa
kasihan. Kasihan mama sudah mengandung, melahirkan, menyusui, dan abah mancariakan.
(Jadi) terima kasih banyak kita lawan
abah lawan mama, jaka kada sidin aku kada kaya ini nah. Nah memandang nang kaya
ini bapahala”.
“Memandang wajah tuan guru, para habaib, para ulama bapahala. Bukan
memandang biasa, tetapi memandang dengan pandangan yang baik pula. (seperti)
pian (beliau) telah melajari rukun marukun, sifat 20, tauhid, fiqih, tasawuf
dan amalan-amalan macam-macam ai lagi, jika kada sidin kada tahu kita. Nah
pandangan nang baik kaya ini bapahala sudah pian.”
“Bila urang sugih kada tantu tuan guru, bila tuan guru mesti sugih.
Bila mengejar akhirat, dunia datang saurangannya. Bila bahuma banih kumpai
tumbuh, tapi amun bahuma kumpai banih kada tumbuh. Jadi ulama-ulama jarang ….. karena
“Siapa taqwa kepada Allah akan diberikan
semua urusannya mudah, diberi rerzeki yang kada dikira-kira”
“Hilangnya bulan ramadhan, lumusnya bulan ramadhan adalah musibah
bagi orang beriman. Kenapa ? Karena kelebihan ramadhannya habis sudah.
(seperti) menuntut ilmu sama baibadah satahun hilangan sudah, 1 diganjar 1000
itu kadada lagi jua, nang sunat sama nang wajib kadada jua, lailatul qadr kada
turun lagi, badiam dihukumi tasbih lapas sudah, guring dihukumi ibadat kadada
juia lagi. Sembahyang berjama’ah satu
rakaat satu buah kota diberikan Tuhan.
Jadi bila ramadhan habis kadada lagi nang haratnya. Jadi ini pian nang
disadihakan, nang ditangisakan orang beriman”
“nang ngarannya hari raya itu adalah tandanya tampak pada ibadahnya
babaik, batambah baik”.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar